Sagt om min kunst:
Jeg arbejder interdisciplinært, forstået på den måde, at jeg bevæger mig i forskellige genrer og arbejder i forskellige spor, nogle gange på samme tid.
 
Min overordnede tilgang til kunsten kan bedst beskrives som æstetisk og eksistentiel, og ofte med udgangspunkt i et specifikt materiale, en træplade, pap, et møbel, tekstil, plastik ... Alt kan være materiale. 

De seneste år har et af disse spor været arbejdet med tusch og blæk på papir. Under menuen 'Udvalgte værker' viser jeg eksempler på disse værker. De indeholder tre for mig vigtige elementer:
Det kropslige. Værkerne afspejler hele kroppens bevægelser i en stram tidslig koreografi.
Skalaen. Jeg er fascineret af at skalere en særlig bevægelse eller komposition op eller ned.
Gentagelsen. Ved at gentage handlingen pensel på papir igen og igen
opnår jeg den fordybelse som nok er allervigtigst i mit univers.
 
I selve arbejdsprocessen oplever jeg materialerne som aktive medspillere, idet former, farver, linjer og teksturer, bliver ’foræringer’ eller ’forhindringer’ i det samlede visuelle udtryk. Jeg inddrager gerne håndværksteknikker som kunstnerisk greb, hvis det er det som skal til for at jeg kan nå mit udtryk. I mit værksted står stiksav og brændepen, hæklenål og pc side om side med blyant og pensel.
 
Jeg søger enkeltheden i udtrykket, og derfor besidder også værkets ”tomme pladser” stor æstetisk værdi for mig. Selvom værkerne udspringer af mig og mine sansninger og mine indtryk, så er det vigtigt for mig at nå frem til et udtryk som er personligt, men ikke privat. Det må ikke lukke sig om en lokal forståelse, men være universelt.
 
Det banale, det enkle, eller de store budskaber... En særlig farve, et nyt materiale, et godt motiv...Jeg er igang!
Tattoveringer i træ, blyantens eller penslens egistreringer. Lag på lag, eller et enkelt endegyldigt aftryk. Motivet fremkalder sig selv i fordybelsen. Alt skabt i nærvær og håb, ud fra tanken om, at det er det værkerne sender ud...
 
"Mariane Lyngsø er i gang med at brænde et stort motiv i en træplade. Hendes hånd bevæger sig som en seismograf over de fine årer i pladen. Fintfølende og sensibel, registrerer enhver bevægelse. Men stadig sikker på, hvor den skal hen.
Citat fra artiklen "Kreativ på kommando" af Torben Kloster og Lasse Skov.
Copyright Mariane Lyngsø. All rights reserved